У XVII—XVIII ст. ст. на Січі у свята влаштовувалось багато видовищ: урочисті процесії з музикою, рушничними і гарматними салютами, фейєрверками, гуркотом литавр тощо. Крім колядувань і щедрувань, молодь проводила драматичні дійства, святкові інтермедії, ходила із «Зіркою», «Козою», «Меланкою», ставила народну драму «Лодка, або шлюпка», пов'язану з повстанням Степана Разіна, що свідчило про зв'язки запорізьких козаків із донськими.
Художні смаки народних мас, їх високорозвинуте художнє відчуття прекрасного на Запоріжжі в XVI—XVIII ст. ст. виявлялись у філігранній
Запорізька Січ і навколишні степи, Дніпро-Славутич, Великий Луг і Хортиця, життя трудящих і їх героїчна боротьба проти соціального і національного гноблення — знайшли яскраве відображення у фольклорі. Такі перлини народної поезії, як думи: «Козак Голота», «Отаман Матяш», «Федір безродний, бездольний», «Кішка Самійло», «Козак нетяга Фесько Ганжа Андибер» та ін., історичні пісні, легенди і перекази про Морозенка, Супруна, Гната Голого, Івана Сірка, Максима Кривоноса, Івана Богуна, Богдана Хмельницького, Семена Палія, Максима Залізняка, Устима Кармалюка та інших славетних людзй України, про розправу голоти над дукою-багатієм, про кріпосницькі утиски і гайдамацькі повстання, записані
й поширені на Запоріжжі,— переконливе свідчення тому, У цих творах з усією широтою і глибиною виявляється гаряча симпатія і любов трудящих до своїх героїв — захисників від соціального і національного гноблення, підтримка цих героїв та рішучий осуд експлуататорів і їх прислужників, радість з приводу розправи голоти над дуками-визискувачами. Всесвітньо відомим став знаменитий «Лист запоріжців до турецького султана», складений у другій половині XVII ст., коли кошовим отаманом на Запоріжжі був Іван Сірко. Цей лист, сповнений глибокого оптимізму, приперчений козацьким гумором, пройнятий гостроюзневагою до лютих ворогів, надихнув пізніше видатного російського художника-реаліста І. Ю. Рєпіна на створення відомого монументального твору.
З другої половини XVIII ст. царський уряд почав вживати заходи до поступової колонізації козацького степу. З 1741 року особам, які втекли з Лівобережної України та Росії і переховувались у Польщі, Молдавії чи в Криму, було дозволено селитись у південних степах. Все ж заселення степової України відбувалося дуже повільно. Турки і татари своїми загарбницькими нападами руйнували українські і російські поселення, перешкоджаючи освоєнню багатих, родючих земель. Отже, щоб створити сприятливі умови для розвитку продуктивних сил у краї, треба було насамперед ліквідувати татаро-турецьку загрозу і мати вільний вихід до берегів Чорного та Азовського морів.
У 1770 році почалось спорудження т. зв. Дніпровської укріпленої лінії, що пролягла через запорізькі степи між річками Дніпром і Бердою. Система укріплень складалась з семи фортець; Петровської, Захар'ївської та Олексіївської — на річці Берді, Кирилівської — на річці Токмачці, Григорівської і Микитівської — на річці Кінській, Олександрійської — в гирлі річки Сухої Московки, на місці збудованих раніше редутів. Цей період у житті запорізького краю, поряд з дальшим зростанням продуктивних сил, відзначився посиленням соціального розшарування козаків та загостренням класових суперечностей. Січова старшина і заможне козацтво дедалі більше гнітили рядових козаків та селян, які жили на Січі. За рахунок їх визиску старшинська верхівка нагромадила великі капітали, мала багато худоби, майна і землі. Гострі соціальні суперечності виявлялися в частих стихійних повстаннях козацької сіроми, селян і міської бідноти. Запоріжжя, як і в попередні віки, відігравало величезну роль у боротьбі проти, гнобителів. Навесні 1768 року запорізька козацька сірома під проводом Максима Залізняка взяла активну участь у великому антифеодальному русі на Правобережній Україні — Коліївщині, під впливом якої наприкінці грудня 1768 року в Січі вибухнуло найбільше в її історії повстання. Повсталі захопили військову артилерію, випустили ув'язнених гайдамаків, розгромили будинки старшини та багатого козацтва. Закріпившись у Січі, сірома чинила героїчний опір царським каральним військам. Але сили були нерівні, і повстання придушили.
Запоріжці активно підтримали російських братів-повстанців, які виступили проти своїх гнобителів під проводом О. Пугачова. Чимало запорізьких козаків перебувало у його війську. Після поразки в бою з царськими військами біля Чорного Яру Пугачов мав намір йти до Запорізької Січі.
Внаслідок переможної російсько-турецької війни 1768—1774 рр., за Кючук-Кайнарджійським мирним договором (липень 1774 року) Росія дістала землі між Дніпром і Бугом, а отже й вихід до Чорного моря. Після цього Січ стала внутрішньою територією. Царський уряд, який давно прагнув ліквідувати Січ як вогнище антифеодальної боротьби, вирішив її знищити. У липні 1775 року царське військо на чолі з генералом Текелієм, повертаючись з турецького фронту, несподівано напало на Січ і зруйнувало її. 3-го серпня 1775 року царським маніфестом було офіційно проголошено ліквідацію Січі. Цим реакційним актом царський уряд назавжди припинив існування славної Запорізької Січі, яка протягом століть була оплотом визвольної боротьби всього українського народу проти зовнішніх і внутрішніх ворогів.
Значна частина запоріжців залишилась у козацькому стані, за становищем, наближеним до державних селян, а землі колишньої Запорізької Січі включено до складу Катеринославського намісництва і, здебільшого, роздано дворянам.