організації РСДРП, в берегових зарослях збирали таємні збори бідноти, на яких розповідали про причини злиденного селянського життя, про боротьбу робітничого класу та необхідність об'єднання зусиль для спільної боротьби за свої права.
В період революції 1905—1907 рр. заворушення серед бідноти розгорілися з новою силою; особливо гострою була боротьба за справедливий переділ землі. В березні 1907 року сільський сход постановив поділити землю на їдця. Тут же обрали й комісію для переділу в складі селян С. М. Середи, У. Латохи, К. П. Хомича, К. Якута та інших. Рішення сходу надіслали повітовим і губернським властям. Відповідь так і не прийшла. Тоді біднота на початку серпня 1907 року самочинно розпочала переділ землі. Але з Маріуполя прибула козача сотня і розігнала нагаями бідноту, а членів комісії заарештувала й відправила до в'язниці. Проте біднота не скорилася. Запалали куркульські стоги та скирти, два вітряки. «Винуватців» не знайшли.
Потім на зміну козачій сотні до бунтівного села прибув загін інгушів і перебував тут «на сторожі порядку» аж до 1910 року.
Столипінська реформа ще більше поглибила класову і соціальну нерівність селянства. Багато бідняків повністю розорились і, продавши наділи, виїхали до Бердянська та Маріуполя, або ж залишилися батракувати в своєму селі. Куркулі скуповували землі бідноти, загарбали майже всі ділянки, що здавалися в оренду. Сім глитайських господарств вийшли на хутори, захопивши кращі общинні землі. Один з куркулів, власник 224 десятин землі, спорудив потужний цегельно-черепичний завод, де працювали наймані робітники. Осіли хуторами-колоніями й сім родин німців, маючи кожна від 100 до 300 десятин землі. В руках куркулів-хуторян та колоністів опинилась 3141 десятина купчої землі.
Світова імперіалістична війна принесла нове горе і ще більше розорення селянству. Під час війни в «православне воїнство» мобілізували майже половину працездатних чоловіків села. Бранців валками виряджали на Маріуполь. До трьох скіфських курганів їх проводжало все село. Ще й досі ті кургани називають «заплаканими могилами». Одночасно проводилася реквізиція хліба та худоби, для потреб 'армії у селян забрали понад 500 коней. Поля бідноти заростали бур'янами.
Дореволюційна Новоспасівка вважалася великим впорядкованим селом. Тут налічувалося 1223 двори, проживало 11,2 тис. чоловік. Діяли 3 цегельно-черепичні, 2 гончарні заводи, два парові млини, два десятки вітряків, олійниця. Двічі на тиждень відбувалися базари, тричі на рік — ярмарки. Вулиці села забудовувалися козачими сотнями і називалися: 1-ша сотня, 2-га сотня і т. д. Третина куркулів мала криті черепицею чи бляхою кам'яні будинки, решта заможних господарів — саманні облицьовані хати, теж криті черепицею. Основна ж маса хат та господарських приміщень будувалася з цегли-сирцю та саману під солом'яними стріхами або крилася очеретом. Майже в кожному дворі був садок. У центрі села містилися кам'яні будинки волосної управи, земського банку, суду, пошти, двох десятків крамниць та 11 шинків.
Протягом багатьох десятиліть новоспасівців лікував один фельдшер. Але він не мав навіть приміщення, щоб приймати хворих. Лише 1913 року розпочалося будівництво земської лікарні, відкрилися дві аптеки, прибув лікар, три фельдшери, акушерка.
Півстоліття в селі не було школи. Перше однокласне земське училище відкрилося тут у 1866 році, а міністерське двокласне — 1870 року. На час перепису у 1885 році в цих школах вчилося 147 хлопчиків і 47 дівчаток, з яких лише десята частина закінчила навчальний рік. У селі вміли читати й писати 594 чоловіка, а 90 проц. населення лишалося неписьменним. Деяке поліпшення стану народної освіти відбулося протягом останнього передвоєнного десятиріччя. В 1913/14 навчальному році в селі працювало вже 6 початкових шкіл: одна двокласна, дві однокласні та три церковнопарафіяльні. Але вони охопили тільки 795 дітей, тобто 55 проц. дітей віком 8—11 років. Закінчила ж навчальний рік лише шоста частина учнів. Куди більше турбувалися царські урядовці та попи про релігійне одурманення селян,— у селі діяло три церкви, а священики втлумачували «закон божий» у кожній школі. Народної бібліотеки в селі не було, газети одержували лише 18 урядовців та вчителів.
Трудове селянство Новоспасівки свято зберігало народні звичаї, обряди, пісні й танці. Молодь проводила своє дозвілля влітку на вуличних вечорницях, а взимку — на «досвітках». Тут народився й оформився народний танок «Линець», простий і цікавий у виконанні.
Сільські кустарі майстерно виготовляли красиві, зручні, легкі, з тихою ходою таврійські візки і тачанки. Продавали їх на Дону та Кубані. На базарах і ярмарках великим попитом користувалися новоспасівські гончарні вироби: горщики, глечики, макітри, миски, дитячі іграшки.
Дізнавшись про повалення царизму і перемогу Лютневої революції, новоспасівці у травні 1917 року на сільському сході обрали Раду селянських депутатів, яку очолив вчитель Я. Коломієць. Рада провела ряд заходів, зокрема, обеззброїла сільську поліцію. Але селяни так і не одержали від Тимчасового буржуазного уряду ні миру, ні землі. Тому рішення 2-го Всеросійського з'їзду Рад трудове селянство Новоспасівки зустріло